MIRIAM'IN LANETLENMESI
Hz. Musa'yi sepete koyarak Nil nehrine bırakan, Firavunun eşinin onu alıp saraya götürmesine tanık olan ablası Miriam, Yahudilerin Mısır kölesi oldukları dönemdeki Sabi dini geleneklerine göre kadın peygamber olduğuna inanılan biridir.
Aynı zamanda, Çıkış 15. Bölümdeki Kızıl denizi yarıp Yahudileri kurtarmasını anlatan ilahinin de yazarı olduğuna ınanılır.
Kardeşi Harun'u da Musa kekeme ve cüzzamlı olduğu için kendine sözcü olması için tanrısına yakarır ve Harun Musa adına konuşan hatip olur.
Bu ayrıcalıklar iki kardeşin kendilerini yüceltip, Musa'yi Zenci Yitro'nun kızı Sifora ile evlendiği için yermeye, kendilerinin peygamberlik ettiklerini anlatmaya başlarlar.
Tanrı bu işe fena bozulur.
Özellikle Miriam'i cezalandırır.
Tevrat anlatıyor;
TEVRAT ÇÖLDE SAYIM 12. BÖLÜM
Harun ile Miriam'in Yakınmaları.
1 Musa Kûşlu bir kadınla evlenmişti. Bundan dolayı Miryam'la Harun onu yerdiler.
2 “RAB yalnız Musa aracılığıyla mı konuştu?” dediler, “Bizim aracılığımızla da konuşmadı mı?” RAB bu yakınmaları duydu.
3 Musa yeryüzünde yaşayan herkesten daha alçak gönüllüydü.
4 RAB ansızın Musa, Harun ve Miryam'a, “Üçünüz Buluşma Çadırı'na gelin” dedi. Üçü de gittiler.
5 RAB bulut sütununun içinde indi. Çadırın kapısında durup Harun'la Miryam'ı çağırdı. İkisi ilerlerken 6 RAB onlara seslendi:
“Sözlerime kulak verin:
Eğer aranızda bir peygamber varsa,
Ben RAB görümde kendimi ona tanıtır,
Onunla düşte konuşurum.
7 Ama kulum Musa öyle değildir.
O bütün evimde sadıktır.
8 Onunla bilmecelerle değil,
Açıkça, yüzyüze konuşurum.
O RAB'bin suretini görüyor.
Öyleyse kulum Musa'yı yermekten korkmadınız mı?”
9 RAB onlara öfkelenip oradan gitti.
10 Bulut çadırın üzerinden ayrıldığında Miryam deri hastalığına yakalanmış, kar gibi bembeyaz olmuştu. Harun Miryam'a baktı, deri hastalığına yakalandığını gördü.
11 Musa'ya, “Ey efendim, lütfen akılsızca işlediğimiz günahtan ötürü bizi cezalandırma” dedi,
12 “Miryam etinin yarısı yenmiş olarak ana rahminden çıkan ölü bir bebeğe benzemesin.”
Insanlar kim ve ne konumda olursa olsun, biraz güç ve mevki sahibi olunca anında Çiğleşiyor.
En güzel örnek iki kardeşin kendilerini ezik görmeleri yüzünden böbürlenme ihtiyacı hissetmeleridir.
Miriam, Musa'nın isteği sayesinde tanrı af eder, bir hafta sonra bu cezadan kurtulur.
Bu olay, yokluğunda başkasını çekiştirmenin kötülüğünü çok güzel anlatmaktadır.
Takdir aklı olanındır.
Alaeddin Yavuz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.